laita ruokavalion perusasiat kuntoon
Muut

Unohda dieetit ja laita ruokavalion perusasiat kuntoon!

Unohda dieetit ja laita ruokavalion perusasiat kuntoon!

Moni voivottelee kertyneen painon kanssa ja miettii, miten mikään dieetti ei meinaa auttaa kilojen karistamisessa. Ollaan saatettu koittaa ketoa, vähähiilarista, atkinssia, pätkäpaastoa ja vaikka mitä muita ruokavalioita, mutta kilot karisevat näiden avulla vain hetkellisesti, mutta sen jälkeen ne tulevat korkojen kera takaisin, jonka jälkeen ollaan entistä enemmän hädissään asian suhteen.

Yleensä kertyneiden kilojen taustalla ongelmana on ruokavalion heikot perustat. Tällaisessa tilanteessa helpotusta ongelmaan ei kannata lähteä hakemaan juuri sillä hetkellä pinnalla olevasta ruokavaliosta, vaan kannattaa yksinkertaisesti lähteä liikkeelle sieltä ihan alusta eli miettiä, millä tolalla oma perusruokavalio ja syömistottumukset ovat? Mikä tämän hetkisissä syömistottumuksissa voisi olla kertyneiden kilojen taustalla? Mistä löytyy kilojen kertymisen syy/syyt? Eli menet ihan juuritasolle ja käyt rehellisesti kiinni syömisesi ongelmakohtiin, jotta voit löytää tärkeät vastaukset, koska tämä on ratkaisu pysyvään kilojen karistamiseen, ei hetkellinen pikadieetti. 

 

Hetkelliset dieetit eivät ole avain pysyvään painonpudotukseen, vaan apu ja ratkaisu löytyy perustan kuntoon laittamisesta!

 

Miten voit lähteä liikkeelle?

Itse lähtisin liikkeelle siitä, että miettisin missä kunnossa tämän hetkiset syömistottumukseni ovat? Huom! Tämä tulee tehdä täydellä rehellisyydellä, eikä itselle kannata lähteä kaunistelemaan tilannetta tai alkaa sepittämään valheita. Itseä on turha lähteä huijaamaan, koska löydät sen myöhemmin edestäsi. 

Tähän voi löytyä apu hetkellisen ruokapäiväkirjan pitämisestä (esim. 3-7 päivää) ja sen jälkeen  ruokavalio kannattaa käydä tarkasti läpi joko itse tai ammattilaisen kanssa, jotta siitä voi nähdä, missä olisi parannettavaa ja muutettavaa.

Alle listasin muutamia kohtia, joihin kannattaa paneutua:

 

Syömisen säännöllisyys:

Ruokapäiväkirjasta näet suoraan syötkö päivän ateriat säännöllisesti vai venyykö ateriavälit liian pitkiksi? Naposteletko aterioiden välissä? Syötkö vähän aamupäivällä ja illalla tankkaat suuria annoksia? Jos huomaat selkeän kaavan, joka toistuu päivästä toiseen, on sinulla edessä yksi selkeä syy, joka saattaa vaikuttaa tämän hetkiseen iltasyöpöttelyyn ja kilojen kertymiseen. Jatkossa säännöllisyyden opettelulla pääset oikeaan suuntaan. 

 

Jatkuva herkuttelu:

Kuinka paljon herkkuja mahtuu päiviisi (karkit, keksit, pullat, patukat, suolaiset herkut..)? Naposteletko niitä joka päivä? Syötkö suuria määriä herkkuja tai pikaruokaa useita kertoja viikossa /kuukaudessa? Jos kyllä, tässä näet taas yhden kohdan, johon voit käydä kiinni. Sinun ei tarvitse heti karsia kaikkia herkkuja pois, mutta jos vähennät alkuun jo 50-70% herkuista ja pikaruoista, on tällä suuri vaikutus hyvinvointiisi pitkässä juoksussa.

 

Onko ruokavaliosi vaalean ruskean värinen?:

Jos kaikki päivän aikana nauttimasi ateriat ovat vaaleanruskeita, sisältää ruokavaliosi todennäköisesti melko paljon energiaa, sokeria ja kovaa rasvaa, mutta niukasti tärkeitä ravintoaineita, proteiinia ja laadukkaita rasvoja, joita kehosi niin kovasti tarvitsee. Tätä tilannetta voit lähteä korjaamaan mm. lisäämällä aterioihisi enemmän väriä kasvisten, marjojen ja hedelmien avulla (esimerkiksi alussa voit lisätä niitä 2-3 aterialle). Valitset vaaleiden viljatuotteiden sijaan tummat ja kuitupitoiset. Näin tekemällä sinun ei tarvitse stressata mitä jätät pois, vaan lisäämällä ruokavalioosi uutta ja terveellistä, alkaa toisesta päästä karista niitä epäterveellisiä pois matkasta.

 

Yksipuolisuus:

Syötkö koko ajan samoja ruokia? Onko ruokavaliosi todella yksipuolinen? Jos huomaat, että syöt koko ajan samaa ja nämä ruoat eivät ole laadultaan kovin terveellisiä, silloin hyvä keino lähteä korjaamaan tilannetta on lähteä tuomaan ruokavalioon monipuolisuutta. Tätä kannattaa lähteä tekemään pienin askelin ja keskittyä vaikka yhteen päivän ateriaan kerrallaan. Esimerkiksi aluksi voit panostaa pelkästään aamupalaasi ja lähdet tekemään siitä terveellisemmän ja monipuolisemman kokonaisuuden. Kun aamupala alkaa olla kondiksessa, alat tehdä kohennuksia myös muihin päivän aterioihin.

 

Liian suuret annoskoot:

Haetko aina santsilautasen? Syötkö itsesi usein liian täyteen? Pursuaako lautasesi ruoasta? Jos huomaat, että päivän annoskokosi ovat aivan liian suuria, silloin hyvä keino edetä on lähteä hiljalleen pienentämään annoskokoa. Voit ottaa käyttöön lautasmallin ja täyttää puolet lautasestasi runsaalla salaatilla, 1/4 proteiininlähteellä ja 1/4 hiilihydraatilla. Rauhassa syömistä kannattaa myös tässä tilanteessa harjoittaa, koska hotkiminen lisää liikasyömistä. Aivot eivät ehdi ottaa kylläisyyssignaalia vastaan ja syöt helposti yli tarpeen. Voi olla myös hyvä päättää, että yksi lautasellinen riittää ja santsaukselle ei ole tarvetta. 

Tässä oli muutamia asioita, joiden avulla voit lähteä tekemään kohennusta omiin syömistottumuksiisi, joista jokainen auttaa saamaan aikaan positiivista muutosta viikkojen ja kuukausien edetessä.

 

Pikakeinojen sijaan käy kiinni ongelmien alkulähteille ja laita perustukset kuntoon!

 

Dieettien sijaan tee itsellesi koko loppuelämääsi myönteisesti vaikuttava päätös ja mieti rehellisesti mitkä asiat syömistottumuksissasi kaipaavat tällä hetkellä kohennusta ja sen jälkeen lähde laittamaan niitä pala palalta kuntoon. Tulet niin kiittämään itseäsi myöhemmin tästä työstä! <3 

 

Katso myös: 

 

Ps. Alta voit ladata itsellesi perusterveellisen 7 päivän ruokavalion, jonka avulla saat lisättyä väriä lautasellesi, opit syömään säännöllisesti ja monipuolisesti ja hellit kehoasi terveellisillä aterioilla. (Kyseessä ei ole mikään dieetti, vaan perusterveellinen ruokavalio)

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Lataa ilmainen 7 päivän ruokavalio!

Syötä alle sähköpostiosoitteesi ja saat terveellisen ja monipuolisen ruokavalion muutamassa minuutissa itsellesi. 

Lue lisätietoa ilmaisesta ruokavaliosta tästä linkistä! 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.