mikä on sinun kompastuskivesi
Hyvinvointi

Mikä on sinun kompastuskivesi?

Mikä on sinun kompastuskivesi?

Olen huomannut asiakkaiden kanssa tietyn kaavan; monet haluavat valmennuksessa panostaa enemmän siihen, mikä tuntuu jo aiemmin suht helpolta, tutulta ja mukavalta ja usein koitetaankin vältellä niitä kipukohtia ja niin sanottuja kompastuskiviä, joita halutaan tunkea piiloon ja taustalle, ettei epämukavuuden tunne nousisi pintaan.

Tällä tarkoitan esimerkiksi, että asiakas X, joka on tottunut treenaamaan suhteellisen säännöllisesti, mutta syö mitä sattuu, haluaa pitää huomionsa enemmän treenaamisessa eikä niinkään syömisessä, jolloin hän voi toki saada valmennuksen aikana jotain tuloksia aikaan, muttei aivan huippuja, koska hän välttelee tekemästä muutosta juuri niissä tärkeimmissä tavoissa, jotka kaipaisivat eniten huomiota ja muutosta.

 

Tällainen käytös on ongelmien välttelyä, joka jarruttaa meitä saamasta aikaan haluttuja tuloksia.

 

Saatat itsekin tunnistaa saman käytöksen omasta tekemisestäsi? Tavoitteenasi on esimerkiksi pudottaa painoa ja tykkäät kyllä treenata, koska se on sinulle tuttua, mutta syömistapojen muuttaminen tökkii, koska olet tottunut syömään päivittäin mitä saattuu ja milloin sattuu. Tästä johtuen välttelet esimerkiksi terveellisten aterioiden kokkaamista, koska se tuntuu sinusta epämukavalta. Tällaisissa tilanteissa saatat usein tarttua mieluummin vanhoihin tapoihisi ja ostat kaupasta hetken mielijohteesta ja mukavuuden tunteen johdattelemana suklaalevun ja popsit sen yhdeltä istumalta napaasi, koska se saa sinut tuntemaan hetkellistä hyvää oloa. Tämä käytös on sinulle enemmän tuttua kuin terveellisten ainesten ostaminen ja terveellisen aterian kokkaaminen, joka on toki ymmärrettävää, koska kyseessä on syvälle juurtunut tapa. On kuitenkin todella tärkeää tiedostaa oma käytös ja kompastuskivet, jotta niihin voi saada aikaan muutosta. 

 

Nosta kissa pöydälle!

Tällaisessa tilanteessa parhaat tulokset saat aikaan sillä, että nostat kissan pöydälle eli selvität kompastuskivesi ja käyt siihen kiinni. Jatkossa et enää välttele tai yritä työntää kompastuskiveäsi pois mielestäsi, vaan päätät pitää sen niin kauan pöydällä, kunnes se ei ole enää kompastuskivesi. Näin saat parhaat tulokset aikaan ja juuri sen muutoksen josta olet aina haaveillut.

 

If it works, don’t fix it!

Vältä siis suuntaamasta kaikkea huomiotasi siihen, mikä on jo ennestään hyvällä mallilla, vaan varmista, että annat riittävästi huomiota itse ”ongelmalle” eli kompastuskivelle, joka oikeasti niin kovasti kaipaa huomiotasi. Okei?

Tiedän, se tuntuu ensimmäisten viikkojen aikana epämukavalta ja haluaisit vältellä kompastuskiveäsi, mutta muista; juuri tuo kompastuskivesi on sinun ja tulostesi välissä niin kauan, kunnes päätät murtaa sen ja varmistaa, ettei se ole enää etenemisesi esteenä. Eli teet kompastuskivestäsi parhaan ystäväsi. 😉

 

Ei se epämukavuus loputtomiin kestä!

Kun alat juurruttaa uutta tapaasi ja alat tottua muutokseen, alkaa epämukavuuden tunne hiljalleen poistua ja olo tuntua mukavammalta. Jotta kuitenkin pääset tähän pisteeseen, tulee sinun käydä kompastuskiveesi kiinni ja pitää se niin kauan esillä, kunnes se ei enää tuota epämukavuutta, vaan sen toteuttaminen ja tekeminen alkaa tulla hiljalleen selkärangastasi.

 

Mikä on sinun kompastuskivesi? Miten voisit heti tänään käydä sen kimppuun? 

 

Katso myös: 

 

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Lataa ilmainen 7 päivän ruokavalio!

Syötä alle sähköpostiosoitteesi ja saat terveellisen ja monipuolisen ruokavalion muutamassa minuutissa itsellesi. 

Lue lisätietoa ilmaisesta ruokavaliosta tästä linkistä! 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.