terveellinen syöminen ja vuorotyö
Hyvinvointi

Terveellinen syöminen ja vuorotyö – miten yhdistää nämä kaksi?

Terveellinen syöminen ja vuorotyö – miten yhdistää nämä kaksi?

Terveellinen syöminen ja vuorotyö voivat tuntua jollekin vaikealta yhtälöltä. Miten ihmeessä voisi syödä terveellisesti kun päivän rytmit on ihan sekaisin? Nämä kaksi on kuitenkin yhdisteltävissä ja lopulta melko helpostikin, jos vain pitää huolta muutamista asioista, joista kerron alapuolella. 

 

Vuorotyö on haaste terveydelle – tue terveyttä syömällä terveellisemmin!

Vuorotyö luo oman haasteensa terveelliseen syömiseen ja hyvinvoinnin ylläpitämiseen. Vuorotyö voikin olla terveydelle hyvin stressaavaa ja kuormittavaa ja vuorotyön terveydellistä kuormittavuutta lisää entisestään se, jos syö mitä sattuu ja milloin sattuu. 

Tämän vuoksi vuorotyötä tehdessä kannattaakin miettiä, mihin omassa syömisessä voi ja pystyy panostaa vuorotyön rinnalla ja käydä ensimmäiseksi kiinni näihin seikkoihin ja alkaa laittaa hiljalleen palasia kuntoon ja paremmalle mallille.

Joten tässä kohtaa vuorotyöläinen, sinun kannattaa kysyä itseltäsi mihin voit vaikuttaa? Mihin voit panostaa? Mihin sinulla on resursseja tehdä muutosta juuri nyt?

 

Univaje kasvattaa ruokahalua!

Vuorotyössä unirytmi on useimmiten heikolla tolalla ja jatkuva univaje nostaakin ruokahalua ja saattaa aiheuttaa jatkuvaa napostelua ja liikasyömistä, joka voi lopulta johtaa painon tasaiseen nousuun ja terveysongelmiin.

Tämän vuoksi vuorotyöläisenäkin on tärkeää panostaa riittävään ja laadukkaaseen uneen ja pyrkiä lepäämään riittävästi oli sitten aamu tai yö tai mikä vuoro tahansa. Tämän kautta pystyy nimittäin paremmin hallitsemaan omaa syömistä ja välttämään ylilyönnit ja turhat herkkuhimot, joita univaje usein aiheuttaa.

 

Panosta säännölliseen syömiseen oli menossa mikä vuoro tahansa!

Haastavinta terveellisessä syömisessä vuorotyöläisillä on varmastikin epäsäännöllinen syöminen. Yövuoron jälkeen aamupalaa ei syödäkään aamu seitsemältä, vaan ensimmäinen ateria saattaa olla vasta iltapäivällä.

Tällaisessa tilanteessa kannattaa laittaa pois mielestä aamu- ja iltapalat ja varmistaa vain, että syö päivän mittaan aterioita tasaiseen tahtiin 3-4 tunnin välein siihen saakka kunnes seuraavan kerran menee nukkumaan. Tällöin ateriamäärä voi olla päivän aikana aina neljästä jopa kahdeksaan, riippuen päiväsi pituudesta.

Säännöllisen syömisen avulla keho saa tasaiseen tahtiin energiaa ja olo pysyy virkeänä eri vuoroissa. 

Ps. Ýövuorossa raskas ateria kannattaa ajoittaa alkuvuoroon ja syödä loppuvuoro kevyempiä välipaloja. Näin valtat raskaan aterian tuomaa väsymystä.

 

Panosta laadukkaisiin eväisiin!

Niin kuin perus päivätyötä kasista neljään tehdessä, myös vuorotyössä eväiden ja aterioiden laatuun kannattaa panostaa viikon jokaisena työpäivänä. Valmisruoat kannattaa skipata ja samoin myös sokeriset ja runsaasti vaaleita jauhoja sisältävät ateriat ja panostaa sen sijaan ravinnollisesti laadukkaisiin aterioihin, joista saat laadukkaita hiiihydraatteja, hyviä rasvoja ja riittävästi proteiinia. 

Jos syöt esimerkiksi yövuoron aikana runsaasti sokeria sisältäviä, tuhteja aterioita voi olla lähes varmaa, että yövuorosi menee väsymyspiikkien vallassa eteenpäin. Tällaiset ateriat eivät pitkässä juoksussa myöskään tue terveyttäsi, vaan polttavat kynttillää toisesta päästä. 

 

Suosi veden juontia ja jätä kahvin tankkaus vähemmälle!

Väsyneenä sitä hakeutuu helposti kahvipannun luokse ja tankkaa kahvia koneeseen, jotta saisi virtaa kofeiinista. Kahvin tankkauksen sijaan kannattaisi mieluummin kuitenkin pitää lähettyvillä vesipulloa ja juoda tasaiseen tahtiin vettä.

Vesi auttaa nesteyttämään kehoa ja virkistää olotilaa. 

Kaikki sokeriset mehut, limsat ja myös energiajuomat kannattaa karsia pois omasta arjesta ja keskittyä pelkästään veden juomiseen. Näin pystyt karsimaan turhat energiat päivistä pois ja samalla myös säästät hyvän määrän rahaa, koska vettä tulee ilmaiseksi hanasta!

 

Tässä vinkit tiivistettynä:

  • Panosta riittävään lepoon ja laadukkaaseen uneen, näin vältät turhat napostelut ja liikasyömiset!
  • Syö säännöllisesti 3-4 tunnin välein olit missä vuorossa tahansa!
  • Panosta laadukkaisiin eväisiin ja jätä pois valmisruoat ja sokeriherkut!
  • Juo aina vettä janoon ja skippaa mehut, limsat ja liiallinen kahvin juonti!

 

Terveellinen syöminen ja vuorotyö ovat täysin yhdisteltävissä jos vain muistat panostaa varsinkin alkumetreillä uusiin syömistottumuksiin riittävästi aikaa! Kannattaa kiinnittää oma huomio myös joka päiväisiin pieniin valintoihin, koska pienistä valinnoista kasvaa lopulta iso puro!

 

Katso myös nämä:

 

Seuraa Meritaa Instagramissa!

 

Lataa ilmainen 7 päivän ruokavalio!

Syötä alle sähköpostiosoitteesi ja saat terveellisen ja monipuolisen ruokavalion muutamassa minuutissa itsellesi. 

Lue lisätietoa ilmaisesta ruokavaliosta tästä linkistä! 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.